Användarhandledning

I detta dokument får du lära dig hur du använder skolplaneringsverktyget mest effektivt.

Vi kommer gå igenom allt från hur du importerar data till hur du gör din första analys, samt mer avancerade funktioner.

Vi rekommenderar att du har verktyget öppet i en annan flik medan du läser igenom denna handledning, och att du följer med i verktyget medan du läser.

Importera data

Innan du kan börja använda verktyget för att göra skolstrukturanalyser behöver du importera data. Det är möjligt att någon i din organisation redan har importerat data, och då kan du hoppa över detta steg.

Börja med att klicka på Nytt i övre vänstra hörnet. Om ingen i din organisation har importerat data tidigare kommer du då att visas ett gränssnitt för att ladda upp geodata för elever.

Elevdata

Elevdata är känslig information, och för att skydda elevernas integritet så har skolplanering.se implementerat ett flertal säkerhetsmekanismer, såsom kryptering.

Dessutom har vi sett till att endast den data som är nödvändig för att kunna göra en skolstrukturanalys sparas. Detta innebär att den enda elevdata du behöver ladda upp är elevernas koordinater och åldrar. De format som stöds är .gpkg, .geojson och .shp (zippad).

I tabellen nedan beskrivs de kolumner som ska finnas i filen du laddar upp:

KolumnDatatypBeskrivning
ÅlderIntegerÅlder för varje person. Detta är nödvändigt för att kunna avgöra på vilka skolor som eleven kan gå.
Den ifyllda åldern bör vara det antal år som eleven fyller under året, eftersom det är vad som normalt avgör vilken klass eleven ska gå i.
TidsperiodStringDen tidsperiod som befolkningsdatan avser.
Kan exempelvis vara ett årtal.
Du kan använda tidsperioden för att dela upp befolkningsdatan i flera datamängder - en för varje period. För att göra detta väljer du tidsperiods-kolumnen under "Dela upp efter fält".
Externt IDString(Frivilligt) ID för varje person. Kan vara vad som helst.
Syftet med denna kolumn är att du ska kunna koppla ihop den anonymiserade data som du laddar upp till skolplanering.se med annan data som du har tillgång till utanför verktyget. Denna kolumn ska alltså inte innehålla personuppgifter som personnummer, utan förslagsvis ett slumpmässigt ID som du genererar innan du laddar upp data till skolplanering.se.

Kolumnerna i filen behöver inte ha samma namn som i tabellen ovan, eftersom verktyget låter dig välja hur filen ska tolkas. När du laddat upp en fil kommer verktyget automatiskt att försöka tolka vilket fält som har vilken betydelse, men under Tolkningar av fält kan du justera de automatiska tolkningarna.

När du laddar upp ett nytt dataset kan du kan välja om du vill att det ska vara publikt eller privat. Om du väljer att göra det publikt så innebär det att andra personer i din organisation också kommer kunna använda det, medan privata dataset endast är synliga för dig.

Kom också ihåg att ge ditt dataset ett lämpligt namn innan du trycker på Spara.

Här är ett exempel på hur en GeoJSON-fil med elevdata kan se ut:

{
    "type": "FeatureCollection",
    "crs": {
        "type": "name",
        "properties": {
            "name": "urn:ogc:def:crs:OGC:1.3:CRS84"
        }
    },
    "features": [
        {
            "geometry": {
                "coordinates": [
                    17.886826,
                    59.321694
                ],
                "type": "Point"
            },
            "properties": {
                "ålder": 77,
                "tidsperiod": "2023 HT",
                "externt id": "112358"
            },
            "type": "Feature"
        }
    ]
}

Prognoser

Skolplanering.se har även stöd för att läsa in prognostiserad elevdata som kan användas för att analysera skolornas framtida kapacitetsbehov.

För att ladda upp befolkningsprognoser behöver du först ladda upp en fil med de områden som prognosen är baserad på. Dessa kan till exempel vara NYKO- eller DeSO-områden, men det kan också vara andra typer av områden som du har befolkningsprognoser för.

De uppladdade polygonerna måste ha ett Områdes-ID, som är ett unikt ID för varje polygon, exempelvis en NYKO-kod. Dessa ID:n kan du sedan referera till när du laddar upp själva prognoserna.

Här kan du kan ladda ner ett exempel på sådana prognospolygoner.

När du laddat upp polygonerna kan du därefter ladda upp själva prognoserna. Prognoserna laddas upp som CSV-filer, där varje rad i filen innehåller det förväntade antalet personer i en viss ålder i ett visst prognosområde under ett visst år.

KolumnDatatypBeskrivning
Områdes-IDIntegerOmrådes-ID för det område som prognosen avser.
TidsperiodStringDen tidsperiod som prognosen avser. Kan exempelvis vara ett årtal.
Du kan använda tidsperioden för att dela upp befolkningsdatan i flera datamängder - en för varje period. För att göra detta väljer du tidsperiods-kolumnen under "Dela upp efter fält".
ÅlderIntegerElevernas ålder.
AntalIntegerAntalet elever i denna ålder i detta prognosområde under detta år.

Här är ett exempel på hur en sådan fil kan se ut:

area_id,period,age,quantity
1111,2024,0,29
1111,2024,1,18
1111,2024,2,75

Importera från SCB

För att göra det enklare att komma igång med verktyget så har vi tagit fram befolkningsprognoser baserade enbart på öppna data.

Den data som ligger till grund för prognoserna är befolkningsstatistik och prognoser från Statistiska centralbyrån (SCB), samt data från OpenStreetMap. Observera att prognoserna inte tar hänsyn till planerad nybyggnation, och de kan därför vara missvisande i vissa fall.

Skoldata

Nästa steg är att ladda upp data om skolorna. Även i detta fall stöds filformaten .gpkg, .geojson eller .shp (zippad).

I tabellen nedan beskrivs de kolumner som ska finnas i filen du laddar upp:

KolumnDatatypBeskrivning
KapacitetIntegerAntalet elever som skolan har kapacitet för. Efter att du laddat upp datan så kommer du kunna experimentera med olika scenarion där skolornas kapacitet varierar, men här laddar du förslagsvis upp skolornas kapacitet som de ser ut idag.
Minsta ålderIntegerÅldern för de yngsta elever som skolan tar emot. Precis som för elever så bör åldern avse det antal år som eleverna fyller under året.
Max ålderIntegerÅldern för de äldsta elever som skolan tar emot.
NamnSträngSkolans namn.

Om skolorna har en kapacitet för varje årskurs, istället för en total kapacitet för alla elever som går på skolan, kan du ladda upp en fil med en rad för varje årskurs och skola. Du kan också göra sådana ändringar i efterhand direkt i verktyget.

Här är ett exempel på hur en GeoJSON-fil med skoldata kan se ut:
{
    "type": "FeatureCollection",
    "crs": {
        "type": "name",
        "properties": {
            "name": "urn:ogc:def:crs:OGC:1.3:CRS84"
        }
    },
    "features": [
        {
            "geometry": {
                "coordinates": [
                    18.072198,
                    59.346886
                ],
                "type": "Point"
            },
            "properties": {
                "kapacitet": 14000,
                "min_ålder": 19,
                "max_ålder": 99,
                "namn": "Kungliga Tekniska Högskolan"
            },
            "type": "Feature"
        }
    ]
}

Importera från Skolverket

Du kan också välja att importera skoldata från Skolverket. Data med kommunens alla skolor hämtas då från Skolverkets Skolenhetsregister.

Skolornas kapaciteter är baserade på det antal elever som går på skolan idag enligt Skolverkets statistik. Observera att antalet elever som går på skolan idag inte behöver överensstämma med skolans faktiska kapacitet, så för att göra en mer korrekt analys behövs en specifik kapacitetsutredning.

Zondata

Du kan ladda upp zoner för att kunna begränsa dina analyser till ett visst område.

Filen som du laddar upp ska innehålla ett antal polygoner med namn angivna i en kolumn med namnet name, som i följande exempel:

{
    "type": "FeatureCollection",
    "features": [
        {
            "type": "Feature",
            "properties": {
                "name": "Gamla Stan"
            },
            "geometry": {
                "coordinates": [
                    [
                        [
                            18.06,
                            59.322
                        ],
                        [
                            18.081,
                            59.32
                        ],
                        [
                            18.075,
                            59.329
                        ],
                        [
                            18.058,
                            59.326
                        ],
                        [
                            18.06,
                            59.322
                        ]
                    ]
                ],
                "type": "Polygon"
            }
        }
    ]
}

Skapa en analys

När du har importerat data kan du börja göra analyser. Tryck på Nytt i övre vänstra hörnet för att få upp gränssnittet för att skapa en ny analys.

Här kan du ställa in vilka parametrar som ska användas i analysen.

Analysens namn

Ge analysen ett namn som gör det lätt att identifiera den i framtiden.

Befolkning

Välj vilket dataset med elevdata som ska användas i analysen. Om filen innehåller information om flera årtal så kan du välja vilket år som ska användas.

Skolor

Välj vilket dataset med skoldata som ska användas i analysen.

Avståndsprofil

Avstånden mellan elever och skolor kan beräknas med två olika avståndsprofiler.

  • Gångavstånd: Avståndet i vägnätet för en fotgängare. En fotgängare kan till exempel inte gå på motorvägar.
  • Avstånd med bil: Avståndet i vägnätet med bil. En bil tillåts till exempel inte köra på cykelvägar och gångvägar.

Vid användning av gångavstånd så försöker ruttplaneraren i första hand att använda vägar som är lämpliga för fotgängare, och endast om det inte finns några alternativ använder den sig av större vägar. Detta innebär att den väg som en människa i praktiken skulle använda approximeras så väl som möjligt.

Vägnätet som används för rutterna kommer från OpenStreetMap.

Zoner

Om du vill begränsa analysen till ett visst geografiskt område så kan du här välja vilka områden som ska ingå.

Ignorera kapacitet

Om du väljer att ignorera kapacitet så innebär det att alla elever kommer att placeras på den skola som är närmast, oavsett om skolan har plats för alla elever eller inte. Det är användbart för att få en indiktation på vilka kapaciteter skolorna skulle behöva ha för att alla elever ska kunna få sitt förstaval.

Redigera skolor

I listan med skolor så kan du redigera skolornas kapaciteter och åldersspann, samt radera och duplicera skolor. Att duplicera skolor är användbart för att dela upp en skola i årskurser med en specifik kapacitet för varje årskurs.

Du kan också skapa en ny skola genom att trycka på knappen Ny skola och klicka i kartan på den plats där den nya skolan ska ligga.

Resultat

När du klickar på Starta så kommer systemet att räkna ut den optimala placeringen av eleverna på skolorna utifrån de parametrar du ställt in. Att placeringen är optimal innebär att den totala färdvägen för alla elever blir så kort som möjligt.

När analysen är klar så kan du se resultatet i kartan.

Kartan

I kartan visas skolorna som färgade ytor och eleverna som punkter.

Ytorna visar hur många elever som placerats på skolan, och ringarna runtom visar skolornas kapacitet. Om en skola är full så visas den med en röd färg.

Antal tilldeladeKapacitet

Klicka och dra för att förflytta dig i kartvyn. Du kan zooma in och ut genom att scrolla i kartan.

Histogram

I övre högra hörnet hittar du ett histogram som visar statistik för hur eleverna har placerats på skolorna. Du kan välja vilken typ av statistik du vill visa, och befolkningsdatan färgkodas då också i kartan för att ge en förståelse av hur statistiken varierar över området.

Avstånd

Det första histogrammet visar på x-axeln avståndet till skolan (i meter) och på y-axeln antalet elever som blivit placerade på en skola på det avståndet.

Avstånden är färgkodade så att du kan se direkt i kartan var de elever som fått långt till skolan bor.

Du kan också klicka på en skola för att se statistik bara för de elever som placerats på den skolan.

Avstånd jämfört med närmaste skola

Du kan också visa hur mycket längre eleverna får till skolan jämfört med om de placerats på sin närmaste skola. På x-axeln visas hur många meter längre eleverna fick till skolan, och ett värde på 0 betyder att eleven fick sin närmaste skola.

Placering

När du väljer Placering i rullgardinsmenyn så visas i kartan vilken skola varje elev har blivit placerad på. Varje färg motsvarar en skola. I detta fall visas ingen statistik i histogrammet, men du kan se antalet elever som placerats på varje skola i resultatpanelen.

Placeringsnummer

Med alternativet Placeringsnummer så visas elever som har fått sitt förstahandsval som vita, och fick de sitt andrahandsval blir de gula. För ännu sämre val blir de rödare och rödare.

Ålder

Slutligen så kan du välja att visa statistik över hur många elever det finns i varje ålder.

Verktyg

Mät avstånd

Du kan mäta avståndet mellan två punkter genom att välja och sedan klicka på två punkter i kartan.

Ladda ner bild av kartan

Du kan ladda ner en bild av kartan genom att välja .

Markera delmängd av elever

Om du vill se statistik för en delmängd av alla elever så kan du välja och sedan rita en polygon i kartan. För att avsluta polygonen, tryck på den första punkten igen.

Skolornas cirkelstorlek

Det finns också ett verktyg för att ändra storleken på cirklarna som representerar skolornas kapacitet och antalet tilldelade elever.

Exportera analys

Du kan exportera resultatet av en analys i tabellform genom att klicka på nedladdningsknappen i resultatpanelen. Exporten består av en excelfil med tre ark enligt tabellen nedan.

NamnBeskrivning
ReadmeFörklarar innehållet i de andra två arken.
SkolorAnger antalet elever som blivit placerade respektive skola.
EleverAnger vilken skola varje elev blivit placerad på, samt vilket val i ordningen, sett till närhet, den tilldelade skolan är.

Publicera analys

Precis som dataset så kan analyser vara antingen privata eller publika.

För att publicera en analys trycker du på. När du publicerat en analys så kan andra användare i din organisation se den i analyshistoriken, och de kan också använda de dataset som analysen bygger på för att göra egna analyser.

Radera analys

Du kan radera en analys genom att klicka på i resultatpanelen.

Historik

Under historik får du en överblick över dina tidigare analyser, samt andra publika analyser som gjorts i din organisation.

Du kan välja en analys från listan för att se analysens resultat i detalj.

Jämför

Jämförelsevyn är till för att lättare kunna överblicka skillnaden mellan två analyser, så att du kan se vad konsekvenserna blir för skolstrukturen som helhet om exempelvis en ny skola skulle byggas.

Du kan dels se en jämförelse av de valda analysernas övergripande statistik, som det genomsnittliga avstånd som eleverna får till skolan, men du kan också gå in på en mer detaljerad nivå och se hur eleverna flyttas mellan skolor när den tillgängliga kapaciteten ändras. Detta gör det lättare att till exempel få en överblick över vilka skolor som avlastas när en ny skola byggs.

Du kan klicka på en skola för att visa statistik specifikt för den skolan och se vilka elever som placeras på skolan i den ena analysen men inte i den andra.

Administration

Om du är inloggad som administratör kan du komma till administrationsvyn genom att klicka på ikonen i övre högra hörnet, och sedan välja Min organisation.

I administrationsvyn kan du se vilka användare som finns i din organisation, och du kan också lägga till och ta bort användare.

Återställ 2FA-kod

Om en användare har förlorat tillgång till sin 2FA-kod, exempelvis för att de bytt telefon, så kan du återställa koden genom att klicka på "Återställ 2FA-kod". Då kommer användaren få möjlighet att skapa en ny 2FA-kod nästa gång de loggar in.